آخرين ارسالهاي تالار

خطا: mod_kunenalatest:كيوننا نسخه 1.7 (يا بالاتر) بر روي سيستم شما نصب نيست!
پیغام
  • Kunena is not installed or the installed Kunena version is not supported. The plug-in has now been disabled. Please install/upgrade Kunena to version 1.7 for the Kunena Discuss Plug-in to function properly.
ضریب شدت تنش مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط admin   
جمعه, 04 مهر 1393 ساعت 15:26

نمونه کاربرد روش روش اجزاء محدود

رشد ترک در سازه های الاستیک بستگی به میزان پارامتری به نام ضریب شدت تنش (Stress intensity factor) دارد، به طوریکه معیارهای سنتی و متداول شکست غالباً قادر نیستند به صورت کامل در اکثر موارد شکست سازه ای را که در تنش های خیلی کمتر از مقاومت نهایی مواد اتفاق می افتند را توجیه کنند. نمونه هایی از آن شامل پل ها، مخازن، لوله ها، جنگ افزارها، کشتی ها، راه آهن و سازه های هوافضا می باشد. از آنجایی که عملاً سازه ای بدون نقص نمی تواند ساخته شود، طراحی ایمن سازه ها باید از دو طریق انجام شود: یا نیروی مکانیکی ایمن باید در جایی که یک ترک با اندازه ی مشخص فرض می شود در سازه وجود داشته باشد، محاسبه گردد و یا اندازه ی ترکی که در سازه ایجاد می شود با نیروی کار مشخص باید محاسبه گردد. محاسبه ی نیروهای مکانیکی ایمن و همچنین اندازه گیری طول ترک در هر مرحله از بارگذاری و تعیین مسیر رشد ترک از طریق آزمایش مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی می باشد. یکی از محاسن بزرگ استفاده از شبیه سازی قبل از فرآیند شکل دهی و ساخت این است که بدون صرف زمان و هزینه­ی زیاد قادر به اندازه گیری ضرایب شدت تنش در نواحی نوک ترک و پیشگویی مسیر رشد ترک و ارائه ی راهکارهای مناسب جهت متوقف ساختن رشد ترک خواهیم بود.

 

روش اجزاء محدود توسعه يافته روشی نوين بر مبناي اجزاء محدود استاندارد است كه باعث صرفه جويی در منابع زمانی و حافظه اختصاص يافته براي حل مسئله می شود. كاربرد مستقيم روش اجزاء محدود براي مدل كردن ناپيوستگی ها از جمله ترک ، به دليل تمركز تنش در نوک ترک همراه با خطاي غيرقابل اغماض خواهد بود. روش اجزاء محدود توسعه يافته علاوه بر در بر داشتن مزاياي اجزاء محدود كلاسيک، مشکلات آن را نيز در زمينه مدل سازي ترک خوردگی تا حدود زيادي مرتفع می كند. بی نيازي از تطبيق مش با ترک ، عدم نياز به استفاده از المان هاي تکينه در اطراف و نوک ترک ، امکان به كارگيري المان هاي درشت تر در اطراف ترک و نيز عدم نياز به مش جديد در هر مرحله از رشد ترک، از ويژگی هاي اين روش می باشد.

هدف از این تحقیق پیش بینی مسیر رشد ترک در ورق تقویت­شده کامپوزیتی ترکدار با استفاده از روش اجزاء محدود توسعه یافته و بررسی تأثیر شکل ترک و جنس نمونه در مسیر رشد ترک خواهد بود. در ابتدا رشد ترک روی ورق ایزوتروپ و ورق کامپوزیتی بررسی می­شود. همچنین معادلات حاکم بر رشد ترک ارائه می­شود. در ادامه با مدلسازی مرحله­ای ورق کامپوزیتی و و تقویتی­های آن تحلیل رشد ترک با روش XFEM صورت می­گیرد. در فرآیند تحلیل از صحه­سنجی با منابع موجود استفاده می­شود.

ثبت سفارش

نظر ها (0)
تنها کاربران عضو شده می توانند نظر ارسال کنند!
 
logo-samandehi